feb 152017
 

Vetten zijn een noodzakelijk onderdeel van ons menu! Onze hersenen bestaan voor een groot deel uit vetten, onze lichaamscellen en celwanden bevatten allerlei vetzuren als onmisbare bouwstenen en belangrijke brandstoffen. Máár…! Wát voor vetten heeft het lijf nodig op wélke plekken en wélke vetten kunnen wij beter uit ons menu schrappen?

Screenshot at 2017-02-09 15:44:33

Hoewel er nog steeds reklame wordt gemaakt voor margarines en spijsoliën met een groot aandeel aan onverzadigde vetten omdat die goed zouden zijn voor hart en bloedvaten, is het in wetenschappelijker kringen al lang een uitgemaakte zaak dat het juist de verzádigde vetten zijn die, mits gebruikt in de normale maat, de hersenen, het hart en de bloedvaten beschermen!

Onverzadigde oliën zijn namelijk nogal instabiel, zeker bij verhitting, waardoor deze oliën worden omgezet in, ten eerste, oververzadigde transvetten, en ten tweede, een hele rits aan chemische stoffen waarvan al lang vast staat dat die het lichaam kunnen schaden. Bij voornamelijk verzadigde vetten als kokosolie en boterolie gebeurt dit eerste niet en het tweede in beduidend mindere mate.

Ook de sóórt van onverzadigde vetzuren in de plantaardige olie spreken een oordeel uit over je gezondheid. Sommige vetzuren zijn vriendelijk voor de hersenen, maar oliën als koolzaad- en zonnebloemolie bevatten juist teveel van een ánder soort vetzuur die dan, zelfs als koudgeperst en onverhit ingenomen, de nódige, gezonde vetzuren uit je hersenen wegduwt.

Bovenstaande plaatje spreekt boekdelen: hoe langer je een olie of vet verhit, en hoe hoger de temperatuur, hoe meer er van een bepaalde soort giftige stof wordt gevormd. Bij sterk onverzadigde vetten als kokosolie en boter treedt dit effect in beduidend mindere mate op.

Dat is zo’n beetje de strekking van een op wetenschappelijke onderzoeken gebaseerd artikel dat u kunt lezen door op de beneden aangelinkte bronvermelding te klikken.

Bron: Goedgezond

> ‘Vetten‘ in de Frontier World Bookshop.